7:15 صبح | ۱۳۹۸ جمعه ۶ ارديبهشت
کد خبر: 24923 تاریخ انتشار: ۱۳۹۲ جمعه ۲ اسفند - 11:31 صبح ارسال به دوست نسخه چاپی
به بهانه توقیف آسمان

همه روزنامه های توقیف شده از سال 76 تا کنون

این گزارش نگاهی اجمالی به روزنامه ها و نشریات توقیف شده در دولت اصلاحات و دولت احمدی نژاد و دولت کنونی دارد

گفت و گو نیوز/گروه سیاسی:این گزارش نگاهی اجمالی به روزنامه ها و نشریات توقیف شده در دولت اصلاحات و دولت احمدی نژاد و دولت کنونی دارد

روزنامه های توقیف شده در زمان دولت اصلاحات

روزنامه جامعه

اولین روزنامه با مشی اصلاح طلبی در انتهای سال 76 منتشر شد.."جامعه" در آن دوران اولین روزنامه ای "جامعه مدنی" و منطبق با شعارهای روز رییس دولت بود.. حمیدرضا جلایی پور، محسن سازگارا و ماشاالله شمس الواعظین بنیانگذاران این روزنامه بودند

توس، نشاط و عصر آزادگان

"توس به جای جامعه" تیتری بود که مخاطبان روزنامه جامعه را دعوت به خواندن روزنامه توس کرد.. توس در 3 مرداد 77 و فردای روز توقیف جامعه با همان قالب و تیم کاری روزنامه ی جامعه منتشر شد که البته قاضی مرتضوی بر طبق قانون مطبوعات و به سبب شباهت با روزنامه ی جامعه دستور توقیف این نشریه را صادر کرد. پس از این توقیف موقت و

وزنامه "نشاط" که به سردبیری شمس الواعظین سومین تیر حلقه ی کیان بود که البته وسیع تر و شکیل تر از گذشته آماده ی حضور در عرصه ی مطبوعات بود و بعد از توقیف نشاط  روزنامه عصر آزادگان به عرصه مطبوعات آمد

روزنامه سَلام

  روزنامه سلام  که در ۲۰ بهمن۱۳۶۹ با انتشار اولین پیش شماره آغاز به کار کرد تا در ۱۵ تیر۱۳۷۸ برای ۵ سال توقیف شد. مدیر مسئول آن محمد موسوی خوئینی‌ها و سردبیر آن عباس عبدی بود. 

 

این روزنامه در ۱۵ تیر ۱۳۷۸ به جرم چاپ سند محرمانه و با شکایت وزارت اطلاعات توسط دادگاه ویژه روحانیت به مدت ۵ سال توقیف شد.

روزنامه خرداد

خرداد روزنامه‌ای بود که به مدیرمسئولی عبدالله نوری و سردبیری علی حکمت٬ از روز شنبه ۱۴ آذر ۱۳۷۷ منتشر شد و در سال ۱۳۷۸ توقیف شد.

 

روزنامه زن

این روزنامه به دلیل درج اخبار سیاسی، چاپ کاریکاتوری از داود احمدی مونس (آروین) پیرامون دیه زنان،  ابتدا در بهمن ۱۳۷۷ به مدت دو هفته و بار دیگر در ۱۷ فروردین ۱۳۷۸ برای همیشه توقیف شد

روزنامه نوروز

نوروز روزنامه ارگان جبهه مشارکت به مدیرمسئولی محسن میردامادی و سردبیری کریم ارغنده‌پور بود که پس از توقیف روزنامه‌های مشارکت و بهار منتشر می‌شد و در تیرماه سال ۱۳۸۱ توقیف شد. نوروز مهمترین روزنامهٔ اصلاح‌طلب آن هنگام بود

تحریریه نوروز در ۱۹ مرداد ۱۳۸۱ انتشار روزنامه روز نو را آغاز کردند که به سرعت توقیف شد.


روزنامه جمهوریت

روزنامه خبری، تحلیلی و سیاسی صبح و اصلاح طلب بود که توسط قاضی مرتضوی توقیف شد.

بخش های مختلف روزنامه جمهوریت عبارت بودند از: گفتارها، محیط زیست، صنفی و مدنی، حقوق بشر، نهادهای آموزشی، حقوقی، نیمه دیگر و فرهنگ و ادب .

عمادالدین باقی، سردیبر این روزنامه در مقدمه اولین شماره جمهوریت، درباره "تحصن بیست روزه نمایندگان مجلس ششم" نوشت.

 

روزنامه یاس نو
روزنامه یاس نو به مدیریت محمد نعیمی پور و نزدیک به جبهه مشارکت ایران اسلامی، از جمله نشریات اصلاح طلب بود که در جریان انتخابات جنجالی مجلس هفتم و رد صلاحیت گسترده توسط شورای نگهبان و تحصن نمایندگان مجلس توقیف موقت شد. توقیف موقت روزنامه چندین سال ادامه یافت و نهایتا دادگاه این روزنامه را به پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد

جبهه مشارکت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم اقدام به انتشار مجدد روزنامه کرد که به بهانه اعاده روند دادرسی توسط سعید مرتضوی، تنها پس از انتشار یک شماره توقیف شد و معاون وزارت ارشاد دستور توقف انتشار آنرا صادر کرد و ماموران وزارت ارشاد با مراجعه به چاپخانه زینک‌های شماره بعدی روزنامه را باز کرده و بردند. هیات نظارت قبلا رویه‌ی مشابهی را در توقیف روزنامه‌ی هم میهن بکار برده بود.

 

توقیف ۴۶ نشریه در دولت احمدی‌نژاد

 

روزنامه آینده نو

روزنامه آینده نو به مدیر مسئولی عبدالرسول وصال (رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی در سالهای آخر دولت محمد خاتمی) در سال ۱۳۸۵ منتشر شد اما پس از چندی به دلیل مشکلات مالی از انتشار باز ماند.

دور جدید انتشار این روزنامه در آذر۱۳۸۷ به سردبیری محمد قوچانی (سردبیر روزنامه‌های توقیف شده شرق و هم میهن و هفته نامه‌های توقیف شده شهروند امروز و نیم روز) اعلام شد. اما وزارت ارشاد دولت نهم بلافاصله اعلام کرد که امتیاز این روزنامه لغو شده‌است.

روزنامه شرق
روزنامه شرق، روزنامه اصلاح طلب ایران، که با پیش زمینه ای از فعالیت روزنامه نگاران اصلاح طلب در دهه هفتاد و انتشار نزدیک به دو سال به ضمیمه روزنامه همشهری و به سردبیری محمد قوچانی منتشر گردید.
در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ خبر توقیف شرق برای دومین بار، انتشار یافت که علت آن چاپ یک کاریکاتور روز پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۵ عنوان شد.در این کاریکاتور تصویری از یک خر در برابر یک اسب در صفحه شطرنج کشیده شده بود

این روزنامه مجدداً در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ رفع توقیف شد. و پس از هشت ماه توقیف از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات ، انتشار مجدد خود را از روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت از سرگرفت.
 
روزنامه شرق در ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ بار دیگر به دستور هیأت نظارت بر مطبوعات توقیف شد. علت توقیف چاپ مصاحبه با ساقی قهرمان شاعر همجنسگرای ایرانی مقیم کانادا بود. شرق دوبار برای انتشار این مصاحبه بصورت غیر عمد، عذر خواهی کرد اما در نهایت توقیف گردید.

هفته نامه شهروند امروز
هفته نامه شهروندامروز فعالیت خود را از تیر۱۳۸۶ آغاز کرد و پس از انتشار هفتادمین شماره در ۱۵ آبان ۱۳۸۷ توقیف شد. هیأت نظارت بر مطبوعات «غیر واقعی جلوه دادن برخی اقدامات دولت» را دلیل توقیف اعلام کرد. اما در همان شماره، به جز مصاحبه با طهماسب مظاهری رئیس مستعفی بانک مرکزی در انتقاد از اقدامات دولت، مصاحبه جنجالی نیز با خانواده آیت الله حسن لاهوتی و دختران هاشمی رفسنجانی چاپ شد که برای اولین بار مسمومیت وی پس از دستگیری به حکم اسدالله لاجوردی را بر اساس گزارش پزشکی قانونی بیان کردند.

 

روزنامه هم میهن
در دوره جدید انتشار روزنامه شرق، محمد قوچانی (سردبیر سابق) و محمد عطریانفر (رییس سابق شورای سیاست گذاری) از آن جدا شدند و به همراه بخشی از تحریریه سابق شرق به روزنامه تازه رفع توقیف شده هم میهن به مدیر مسؤولی غلامحسین کرباسچی رفتند

روزنامه هم‌میهن که در سال 85 رفع توقیف شده بود، در 12 تیر ماه 86 پس از ‏چند شماره انتشاره مجدد از سوی دادستان تهران به بهانه نقص در مراحل محاکمه غلامحسین کرباسچی مدیرمسؤول روزنامه هم‌میهن، باردیگر توقیف شد.‏

هفته نامه شهروند امروز
هفته نامه شهروندامروز فعالیت خود را از تیر۱۳۸۶ آغاز کرد و پس از انتشار هفتادمین شماره در ۱۵ آبان ۱۳۸۷ توقیف شد. هیأت نظارت بر مطبوعات «غیر واقعی جلوه دادن برخی اقدامات دولت» را دلیل توقیف اعلام کرد. اما در همان شماره، به جز مصاحبه با طهماسب مظاهری رئیس مستعفی بانک مرکزی در انتقاد از اقدامات دولت، مصاحبه جنجالی نیز با خانواده آیت الله حسن لاهوتی و دختران هاشمی رفسنجانی چاپ شد که برای اولین بار مسمومیت وی پس از دستگیری به حکم اسدالله لاجوردی را بر اساس گزارش پزشکی قانونی بیان کردند.

روزنامه کارگزاران
روزنامه کارگزاران به صاحب امتیازی حزب کارگزاران سازندگی که از احزاب اصلاح طلب به شمار می‌رود و مدیریت سید مرتضی سجادیان، انتشار خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرد

این روزنامه در ۱۱ دی ۱۳۸۷ به دلیل چاپ بیانیه دفتر تحکیم وحدت پیرامون حوادث غزه و محکوم کردن حماس، توسط وزارت ارشاد و دادستانی تهران (سعید مرتضوی) توقیف شد

مهران کرمی سردبیر روزنامه کارگزاران ساعاتی پس از توقیف در اطلاعیه‌ای ادعا کرد: «در ذیل همین خبر بخشی که مربوط به انتقاد از مقاومت اسلامی فلسطین بود توسط سردبیر و مدیرمسؤول حذف شده بود ولیکن متاسفانه این حذفیات در موقع نهایی شدن صفحه اعمال نشده بود.

 

از 17 مرداد تا 10 آبان‌ماه 1388 علیرضا ملکیان عهده‌دار سمت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. در مدت سه‌ماه نخست فعالیت دولت دهم، دو روزنامه تذکر گرفتند، دو روزنامه توقیف شدند و یک روزنامه لغو مجوز شد. در 16 شهریورماه 1388 اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی به روزنامه‌های «اعتماد» و «آفتاب یزد» تذکر داد

روزنامه اعتماد ملی

در 26 مردادماه 1388 روزنامه‌ی «اعتماد ملی» به مدیرمسوولی محمدجواد حق‌شناس توقیف شد.روزنامه اعتماد ملی رسانه حزب اعتماد ملی نیز بود

 13 مهرماه 1388 نیز روزنامه‌ی «فرهنگ آشتی» به مدیرمسوولی محمدمهدی امامی ناصری، پس از سه‌ماه انتشار در دوره‌ی جدید و همچنین روزنامه‌ی «آرمان روابط عمومی» به مدیرمسوولی هوشمند سفیدی توقیف شدند. امتیاز روزنامه‌ی «تحلیل روز» به مدیرمسوولی بهمن حاجات‌نیا چاپ شیراز نیز پس از انتشار 756 شماره به‌دستور هیئت نظارت بر مطبوعات استان فارس با استناد به ماده‌ی 6 قانون مطبوعات لغو شد

 روزنامه کلمه سبز

روزنامه‌ای به مدیریت و صاحب امتیازی میرحسین موسوی است. این روزنامه در ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ از هیات نظارت بر مطبوعات کسب مجوز کرد نخستین شماره کلمه سبز در روز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ منتشر شد. این روزنامه به دنبال وقایع پس از ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، پس از 22 شماره توقیف شد

61 تذکر کتبی، 9 لغو امتیاز و 15 توقیف حاصل کار رامین

در هیئت‌های نظارت بر مطبوعاتی که محمد‌علی رامین ریاست آن‌ها را برعهده داشت، چه بر سر مطبوعات آمد؟

11 آبان‌ماه 1388، نخستین جلسه‌ی هیئت نظارت بر مطبوعات با حضور محمد‌علی رامین برگزار شد. در این جلسه، امتیاز روزنامه‌ی «سرمایه» به مدیرمسوولی حسین عبده تبریزی به استناد تبصره‌ی 13 ماده‌ی 11 قانون مطبوعات لغو شد. دلیل لغو امتیاز این روزنامه، تخلفات مکرر از مفاد ماده‌ی 9 قانون مطبوعات اعلام شد.

در گزارش روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی درباره‌ی لغو مجوز این روزنامه آمده است: روزنامه‌ی «سرمایه» علاوه بر تخلفات فوق‌الذکر خارج از زمینه‌ی مصوب (به‌عنوان نشریه‌ای تخصصی با زمینه‌ی علوم انسانی و روش آموزشی و پژوهشی) منتشر می‌شد و مشخصات شکلی مندرج در پروانه‌ی انتشار، از جمله قطع و روش نشریه را نیز بدون اخذ مجوز لازم و تأیید هیئت نظارت بر مطبوعات تغییر داده بود


روزنامه‌ی «اندیشه نو» به‌دلیل تخلف از مفاد ماده‌ی 6 قانون مطبوعات، به استناد تبصره‌ی ماده‌ی 12 این قانون توسط هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف و مقرر شد، پرونده‌ی تخلفات این نشریه به‌منظور رسیدگی، به مراجع قضایی فرستاده شود

 

هفته‌نامه‌ی «آفتاب لرستان» توقیف شد. لغو امتیاز سه نشریه به‌طور همزمان و تذکر دادن به دو روزنامه از دستاوردهای هیئت نظارتی بود که 28 دی‌ماه سال 1388 تشکیل جلسه داد.

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد در این روز اعلام کرد که در جلسه‌ی 28 دی‌ماه هیئت نظارت بر مطبوعات، روزنامه‌ی «فرهنگ آشتی» و هفته‌نامه‌های «همت» و «موج اندیشه» لغو امتیاز شدند. این هیئت همچنین روزنامه‌ی «فرهنگ آشتی» را با توجه به تخلفات مستمر از مفاد قانون مطبوعات به استناد تبصره‌ی ماده‌ی 11 این قانون، لغو امتیاز کرد. همچنین هفته‌نامه‌های «همت» و «موج اندیشه» به‌علت تخلف از مفاد مختلف قانون از جمله توهین به برخی شخصیت‌های نظام - با وجود اصلاحات اساسی در آخرین ویژه‌نامه‌ی مربوطه با نام «به یاد شهید همت موج اندیشه» براساس ماده‌ی 27 و تبصره‌ی ماده‌ی 11 این قانون لغو امتیاز شدند

 

 

هیئت نظارت بر مطبوعات در جلسه‌ی دهم اسفندماه خود پروانه‌ی هفته‌نامه‌ی سراسری «ایراندخت» و نشریه‌ی استانی «سینا» را لغو کرد و به توقیف روزنامه‌ی «"اعتماد» رأی داد.

در این جلسه به‌خاطر تحریف طنزآلوده‌ی عبارات دینی به مدیرمسوول روزنامه‌ی «کیهان» تذکر داد. همچنین به‌خاطر عدم احترام لازم به شعایر دینی در مطالب منتشرشده، به مدی مسوول روزنامه‌ی «عصر مردم» تذکر داده شد.

نشریه‌ی «سرو» متعلق به منطقه‌ی ابرکوه توقیف شد.

روزنامه مغرب

روزنامه ایکه  از تاریخ ٣١ مرداد ١٣٩١ منتشر و بعد از چاپ تنها ٧٩ شماره مورخ ٧ آذر ١٣٩١ توقیف شد. این روزنامه پس از رفع توقیف، دوره دوم خود را از تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۱ آغاز کرد که در این دوره نیز تنها پس از چاپ ۱۵ شماره، لغو امتیاز شد.

اولین شماره روزنامهٔ «مغرب» در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ با مدیرمسوولی مهدی امامی ناصری و سردبیری امیر موسی کاظمی در ۲۴ صفحه منتشر شد. این روزنامه به عنوان «اولین روزنامه بین‌المللی صبح ایران» پیش از انتشار در سطح شهر تهران و برخی شهرستان‌های ایران تبلیغ‌های وسیعی انجام داده بود. مغرب، از آغاز انتشار خود، هر روز یک ضمیمه رایگان ۱۶ صفحه‌ای را نیز منتشر می‌کرد. ضمیمه‌های رایگان این روزنامه با عنوان‌های «سه و نیم» «چشمه» «تیمچه» «آدمک» «دریچه» و «گزارشگر» هرکدام حول محور موضوع‌های خاص سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منتشر می‌شدند. روزنامه مغرب هر روزه رنگ نوار لوگوی خود را با رنگ عکسِ یکِ صفحه نخست، تطبیق داده و رنگ صفحه نخست را بر اساس رنگ عکسِ یکِ خود منتشر می‌کرد. این شیوه چاپ، بعدها در بسیاری از روزنامه‌ها استفاده شد.

 روزنامه های توقیف شده در دولت روحانی

روزنامه بهار

روزنامهٔ بهار روزنامهٔ خبری-تحلیلی اصلاح‌طلب ایران به مدیرمسئولی سعید پورعزیزی بود. مالکیت این روزنامه در اختیار بنیاد امید ایرانیان می‌باشد.این روزنامه در ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ و بعد از انتشار ۷۶ شماره، توقیف شد

روزنامه بهار تا ۱ آبان ۱۳۹۲ به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه در این روز در پی چاپ مقالهٔ توهین‌آمیزی به امام علی ع، مسئولان روزنامه تصمیم به توقف چندروزه انتشار روزنامه گرفتند. این مطلب توهین‌آمیز در مقاله به نام «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» به قلم علی‌اصغر غروی نوشته شده بود و مسئولان روزنامه بهار همزمان با توقف داوطلبانه چاپ روزنامه، دیدگاه نویسنده را ناهمسو با دیدگاه روزنامه اعلام کردند و از خوانندگان پوزش طلبیدند این رویداد با واکنش بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روبرو شد. وی در روز ۵ آبان در مصاحبه‌ای اعلام کرده است انتشار این مطلب درست در روز عید غدیر نمی‌توانسته اتفاقی انجام شود و باید به ماهیت اصلی چنین رفتاری پی برده شود. وی از تدوین نامه دعوت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن مجلس به منظور ارائه توضیحات در خصوص رفتار این روزنامه خبر داد و از ماموریت علی مطهری، عضو هیئت نظارت بر مطبوعات در خصوص پیگیری این موضوع خبر داد. این روزنامه در روز ۲ آبان همان سال (۲۸ اکتبر ۲۰۱۳) با رای هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد.محمدرضا عارف  این مقاله روزنامه را تقبیح کرد و اعلام کرد با خواندن آن مقاله متاثر شده است.

 

روزنامه آسمان

اولین روزنامه ای که در دولت یازدهم اجازه انتشار پیدا کرد

روزنامه صبح ایران در قطع مترو است که نخستین شماره آن در روز شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ منتشر شد.این روزنامه، با تغییر وضعیت نشر هفته‌نامه‌ای با همین نام ایجاد شد. عباس بزرگمهر صاحب امتیاز و مدیرمسئول، و محمد قوچانی سردبیر این روزنامه هستند. این روزنامه نخستین روزنامه‌ای است که در دولت روحانی مجوز انتشار دریافت نموده‌است. این روزنامه اصلاح‌طلب است و در شماره نخست خود علاوه بر چاپ عکسی تمام‌صفحه از حسن روحانی با تیتر «روحانی تنها نیست»، پیامی از سید محمد خاتمی در خصوص انتشار این روزنامه درج کرد

آسمان در تاریخ ۱ اسفند ۱۳۹۲ –یعنی پس از انتشار ۶ شماره– توسط دادگاه رسانه به دلیل ذکر مطلبی که در آن حکم قصاص «غیرانسانی» توصیف شده‌بود توقیف شد و مدیر مسئول آن تحت پیگرد قرار گرفت و بازداشت شده است

 

 



نظر شما
نام:
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  
کد امنیتی: