8:00 عصر | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ آذر
3
پرسشکشتی
کد خبر: 51917 تاریخ انتشار: ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن - 12:34 عصر ارسال به دوست نسخه چاپی

متن و حاشیه سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر

حاتمی‌کیا پس از دریافت جایزه خود گفت: من فیلم ساز وابسته و فیلم ساز این نظام هستم.فیلمسازی هستم که افتخار می‌کنم ۳۰ سال است روی این سن می‌آیم و می‌روم و برایم تازه نیست ولی دلم می‌خواهد از بچه‌های سازمان اوج که باید واژه سربازان گمنام امام زمان را به آنها داد، تشکر کنم.

گفتگو نیوز/ گروه فرهنگی: سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شامگاه پنجشنبه (۱۲ بهمن) با برگزاری مراسم افتتاحیه با اجرای احسان کرمی و با حضور هنرمندان و سازندگان فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره و نیز جمعی از مردم و مسئولان در سالن همایش‌های برج میلاد آغاز به کار کرد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در سخنانی کوتاه، گفت: ماه بهمن برای ما یادآور دوچیز است؛ یکی جشن انقلاب و یکی هم جشن سینمای ایران؛ سینمایی که ایران را در چهار دهه بلند آوازه کرد. سینمای ایران امروز با چهار وجه انسانی، متفکرانه، شاعرانه و قصه پیش می‌رود و اقتدار دارد.
در این مراسم همچنین از برخی پیشکسوتان عرصه سینمایی همچون محمدعلی نجفی اولین مدیر سینمایی ایران، منوچهر اسماعیلی، دوبلور پیشکسوت سینمای ایران و اکبر عبدی تقدیر شد و با گرامیداشت یاد علی معلم همراه بود.
 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه و احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر نیز در آیین افتتاحیه فیلم فجر حضور داشتند.
*روز اول

اولین روز نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه با تاخیر 20 دقیقه ای نمایش فیلم «کامیون» ساخته کامبوزیا پرتوی به دلیل دیر رسیدن عوامل فیلم به بخش ویژه استقبال همراه شد. فیلمی که پس از پایان آنطور که انتظار می‌رفت نتوانست تماشاگران را راضی از سالن خارج کند.

نشست خبری این فیلم هم به سوالات خبرنگاران درباره فیلمنامه و بازیگر مرد این فیلم که سعید آقاخانی نقش آن را ایفا کرده است اختصاص داشت.

«جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت دومین فیلم سینمای رسانه‌ها بود که حواشی آن از همان اول با سیاه پوشیدن عوامل این فیلم آغاز شد. اما این حواشی به همین‌جا ختم نشد و صحبت‌های حکمت در نشست خبری «جاده قدیم» درباره جشنواره فجر و خریداری بلیت فیلم‌ها از سوی ارگان‌های مختلف برای دریافت سیمرغ مردمی جنجال برانگیز شد.

آخرین فیلمی که در روز اول جشنواره برای اهالی رسانه نمایش داده شد، انیمیشنی با عنوان «فیلشاه» بود که همانند فیلم اول نمایش آن با تاخیر آغاز شد و البته با استقبال زیادی از سوی اهالی رسانه همراه نشد مسئله ای که مورد گلایه کارگردان این اثر قرار گرفت.

جدای از نمایش فیلم ها، پردیس ملت در روز اول میزبانی از اهالی رسانه مشکلات و نواقص کم نداشت. قطعی اینترنت و آنتن دهی ضعیف گوشی های موبایل از همان ابتدا کار خبررسانی و انتقال اخبار را برای اهالی رسانه دشوار کرده بود.

*روز دوم
دومین روز جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه در پردیس ملت با کمترین حاشیه سپری شد، اما همچنان وضعیت رای‌گیری اینترنتی برای انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردمی، مسئله دار ترین اتفاق جشنواره بود.
شنبه 14 بهمن ماه خبرنگاران و عکاسان روز کاری خود در پردیس ملت را با فیلم «شعله ور» حمید نعمت‌الله شروع کردند که در آن امین حیایی نقشی متفاوت را نسبت به بازی‌های سال‌های اخیرش به تماشا گذاشت.
«شعله ور» که پس از «رگ خواب» ساخته شده است، فضایی کاملا متفاوت از آن دارد و هرچه داستان «رگ خواب» زنانه و عاشقانه بود در «شعله‌ور» وجه مردانه بودن پررنگ است. همچنین ویژگی قابل توجه این فیلم نماهای زیبا از استان سیستان و بلوچستان است که در مقابل فیلمهای تکراری با فضاهای داخلی اتفاقی مثبت در سینمای امروز ایران است. 
فیلم‌ دوم جشنواره در سینمای رسانه‌ها «بمب، یک  عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی بود که به بمباران تهران در زمان جنگ می‌پرداخت و داستانی عاشقانه را در در دل بمب باران روایت می‌کرد. 
 پیمان معادی و لیلا حاتمی پیش تر نیز در «جدایی نادر از سیمین» فیلم اصغر فرهادی با هم بازی بودند.
سانس سوم نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه‌ها به یک بسته فیلم کوتاه اختصاص داشت که نسبت به دو اکران قبلی شاهد مخاطب کمتری بود.
تعدادی از عوامل این چهار فیلم کوتاه پس از پایان، در نشست پرسش و پاسخ حاضر شدند.
مشکل پارکینگ و بخشی از اینترنت در روز دوم تقریبا حل شده بود،هرچند هنوز دسترسی به اینترنت و حتی تماس‌های تلفنی به راحتی در تمام طبقات امکان پذیر نبوده است.
همچنین در برخی سینماهای مردمی تهران طبق مشاهدات برای فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا در یکی از پردیس‌های تهران بلیت کف زمین به فروش رسید و وقتی تماشاگران به داخل سالن راه یافتند، دست کم پنج ردیف صندلی خالی دیدند که در آخر به نشستن روی همانها هدایت شدند این در حالی است که عده زیادی از مردم که در صف مانده بودند از خرید بلیت کف خودداری کردند.
*روز سوم

اولین فیلمی که در سومین روز نمایش فیلم‌ها برای اهالی رسانه، در پردیس ملت به نمایش درآمد، «چهارراه استانبول» ساخته مصطفی کیایی بود که همچون روزهای گذشته با تاخیر همراه بود. 
فیلمی درام که زندگی دو جوان را در بستر حادثه پلاسکو راویت کرد و این مسئله باعث شده بود تا حادثه پلاسکو را به صورت حاشیه ای نشان دهد مسئله ای که مورد انتقاد برخی خبرنگاران هم قرار گرفت و کیایی در پاسخ بیان کرد قصدش روایت حادثه پلاسکو نبوده است و از این حادثه در پیشبرد قصه استفاده کرده است.

«بانو قدس ایران»، مستندی به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی درباره زندگی همسر امام خمینی فیلم دیگری بود که  برای خبرنگاران به نمایش درآمد. مستند پرتره‌ای که توانسته تا حدود زیادی مخاطبان را راضی نگه دارد اما گویی برای اهالی رسانه آنقدر جذابیت نداشت زیرا نشست خبری اش با حضور کمرنگ خبرنگاران و عکاسان همراه بود.
مصطفی رزاق کریمی در این نشست در پاسخ به اینکه آیا در طول ساخت با مشکلات و محدودیت هایی روبه رو بوده است، بیان کرد که این حواشی صحت ندارد و محدودیت و فشاری نداشتیم. 
«لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان آخرین فیلمی بود که روز یکشنبه به نمایش درآمد، فیلمی که مطابق انتظار با استقبال زیادی همراه شد و صف های طولانی برای تماشای آن در جلوی سالن‌ها تشکیل شد.

نشست خبری این فیلم که نسبت به چند روز گذشته پرجمعیت ترین بود، با حواشی زیادی همراه بود. از سوژه فیلم مهدویان که تعدادی از خبرنگاران معتقد بودند جلوه بدی از ایرانیان به نمایش گذاشته است تا بحث های سیاسی درباره وابستگی تهیه کننده این اثر به جناحی خاص و چگونگی دریافت مجوز. 

*روز چهارم

چهارمین روز جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه ها با اعلام آرای مردمی و ابراز تعجب عده ای از نبود برخی فیلم ها در این فهرست ۱۰ فیلمی همراه بود.
ساعات اولیه روز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۰ فیلم برتر در رای گیری مردمی بدون اولویت معرفی شدند که نبود فیلمی همچون مصادره با وجود آنکه هنوز در پردیس سینمایی ملت به نمایش درنیامده باعث واکنش برخی رسانه‌ها شد که شاید آن هم بیشتر به دلیل گروه بازیگری این فیلم‌ به کارگردانی مهران احمدی باشد.

این روز با نمایش فیلم «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما به عنوان یک فیلم اولی آغاز شد که با وجود بازی نسبتا خوب میلاد کی مرام خیلی رضایت اهالی رسانه را به دست نیاورد.

در این فیلم شخصیت محور استفاده زیاد از سیگار دیده میشد که البته هر بار از سوی شخصیتی دیگر تذکر به سیگار نکشیدن داده میشد و این موضوع حتی در نشست پرسش و پاسخ فیلم هم مورد اشاره قرار گرفت.

دومین فیلم روز چهارم جشنواره، تنها فیلم کاملا کمدی این روزهای جشنواره یا نام «خجالت نکش» رضا مقصودی بود که البته ساختارش، فیلم و سریالهای برزو نیک نژاد را به‌ یاد میآورد که چند سال قبل هم پس از سریال سازی فیلمی در جشنواره داشت.

در این فیلم بخشهایی از سخنرانی ریس جمهور دولت های نهم و دهم پخش شد که در آن به افزایش جمعیت اشاره میکرد و کل فیلم بر محوریت شعار «ما می‌توانیم» او روایت می‌شد و یادآوری همان سخنان و شعارها باعث خنده زیاد تماشاگران شد.

اما سومین فیلم‌ و پرحاشیهترین نشست خبری روز چهارم جشنواره به آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا یعنی "به وقت شام" ارتباط داشت که از ساختار سینمایی قابل توجهی برخوردار بود.

این فیلم، دومین نشست شلوغ جشنواره فیلم فجر پس از فیلم لانتوری بود که در یک نوبت صحبت زیاد عدهای در گوشه سالن باعت اعتراض حاتمی کیا شد. او البته در مقابل هر کدام از پرسشهای خبرنگاران علاوه بر دفاع از فیلم خود به پرسش کننده بگوید که هرآنچه در باب مخالفت یا ایراد از فیلم گفته میشود نظر شخصی اوست به ویژه آنجا که یکی از خبرنگاران این پرسش را مطرح کرد که چرا نسل ما که با فیلمهای حاتمی‌کیا عاشق سینما شده در سالهای گذشته نمی‌تواند قهرمانهای او را باور کند و چرا گل درشت حرفهایش را میزند. این پرسش با تاکید حاتمی کیا مبنی بر طرح پرسش با اول شخص مفرد همراه بود و گفت: باید بگویی، من‌. نه ما...

او همچنین نسبت به توقیف فیلم گزارش یک جشن خود گله کرد و گفت،که هنوز حاتمی کیا است اما خجالت می کشد که جلوی پخش فیلمی مثل گزارش یک جشن گرفته شده است.

*روز پنجم

روز سه شنبه در سانس اول فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به کارگردانی هومن سیدی و در نوبت دوم فیلم «امپراتور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی اکران شد و فیلم آخر شب نیز «عرق سرد» سهیل بیرقی بود.

فیلم هومن سیدی با استقبال و بازخورد مثبت اهالی رسانه همراه بود. برای حضور در نشست خبری فیلم بسیاری از عوامل فیلم، هومن سیدی را همراهی می کردند تا جایی که مسئولان سالن مجبور شدند صندلی های ردیف کناری سالن را برای نشستن عوامل اختصاص دهند.

در پایان نشست خبری «مغزهای کوچک زنگ زده» ۲ خبرنگار به دلیل اینکه وقت جلسه به پایان رسیده بود و نتوانسته بودند سوال شان را مطرح کنند با هومن سیدی و محمود گبرلو مدیر جلسه درگیری لفظی پیدا کردند و سیدی هم در پاسخ به یکی از آنها که عنوان کرد این فیلم کپی فیلم «شهر خدا» است، گفت که اگر به دنبال این هستید که بگویید فیلم من کپی است باید بگویم بله من از همه فیلم‌های دنیا کپی کرده‌ام و اگر قرار است شما اینطور صحبت کنید، ما هم می‌توانیم از این نوع رفتارها داشته باشیم.
 در این روز علی نصیریان بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران که بازیگر فیلم «امپراتور جهنم» نیز است برای دیدن این فیلم و حضور در نشست رسانه ای آن در کاخ جشنواره حضور پیدا کرد.

در اواخر این نشست خبری علی نصیریان بعد از اینکه در جواب خبرنگاری که از او پرسیده بود برای بازی در فیلم «شکارچی شنبه» تهدید به مرگ شده است گفت که چنین چیزی صحت ندارد، جلسه را به علت کسالت ترک کرد.

در نشست رسانه ای «امپراتور جهنم» عوامل فیلم به ممیزی های فراوانی که به کار وارد شده بود اعتراض داشتند و محمد خزاعی تهیه کننده فیلم عنوان کرد ۲۷ بار فیلمنامه بازنویسی شده است.

نشست آخر در این روز مربوط به فیلم «عرق سرد» سهیل بیرقی بود.در این نشست خبرنگار روزنامه جوان به روند جلسه پرسش و پاسخ های جشنواره ملی فیلم فجر ۳۶ و نوبت گیری برای پرسش از عوامل فیلم‌ها اعتراض و عنوان کرد که خبرنگاران رسانه های اصلی نمی توانند سوالات خود را مطرح کنند و این فرصت به افرادی داده می شود که می خواهند خود و رسانه های غیررسمی شان را پرزنت کنند.

*روز ششم

 این‌ روز برای اهالی رسانه با فیلم «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر در پردیس ملت آغاز شد. فیلمی که نگاهی متفاوت به مقوله جنگ داشت و سعی کرده بود تا حرف تازه‌ای بزند. خبرنگاران پس از تماشای فیلم نظرات متفاوتی داشتند و برخی راضی و عده‌ای هم ناراضی بودند.

نشست خبری «سرو زیر آب» با روند عادی و معمول در حال سپری شدن بود که به صدا درآمدن آژیر خطر سالن نشست خبری توجه همه را به خود جلب کرد، مسئله‌ای که به صورت سهوی رخ داده بود.

باشه‌آهنگر در این نشست به مشکلاتی که برای فیلمسازی وجود دارد اشاره کرد و از ایرادهایی که ممیزها در طول ساخت این فیلم از او گرفته‌اند گفت.

«تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، دومین فیلمی بود که برای اهالی رسانه به نمایش درآمد؛ فیلمی برگرفته از یک داستان واقعی در جنگ ایران و عراق که نمایش متفاوتی از نبرد رزمندگان با نیروهای عراقی داشت و در پایان توانست نظر تماشاگران زیادی را با خود همراه کند.

اهالی رسانه که اکثرشان از این فیلم راضی بودند، در نشست پرسش و پاسخ به بیان سوالاتی درباره چگونگی ساخت کار از عوامل و هزینه تولید فیلمی با این پروداکشن بزرگ پرداختند.

آخرین فیلمی که روز چهارشنبه برای اهالی رسانه به نمایش درآمد، «اتاق تاریک» ساخته روح‌الله حجازی بود. فیلمی که بنا داشت به گونه‌ای از مشکلات پدرومادران نسل جدید و مشکلاتی که با فرزندانشان دارند بگوید. ارزیابی عمومی بیانگر رضایت‌مندی حضار از این فیلم بود.

نشست خبری این فیلم اما پس از چند دقیقه دچار حاشیه شد که خیلی به جلسه مربوط نبود. حجازی از نقدی که یکی از رسانه‌های اصولگرا بر فیلمش نوشته بود ناراضی بود و اعتقاد داشت که در آن یادداشت به او بی‌حرمتی شده است. از دیگر نکات جذاب نشست «اتاق تاریک» حضور بازیگری خردسال بود که توجه حضار را به خود جلب کرد.

*روز هفتم

هفتمین روز نمایش فیلم‌‌ها در سینمای اهالی رسانه آنطور که باید رضایت بخش نبود، کیفیت سه فیلمی که پنجشنبه به نمایش درآمد برای خبرنگاران قابل قبول نبود و اکثریت قابل توجهی از راهیابی این آثار به جشنواره گله‌مند بودند.

«جشن دلتنگی» ساخته پوریا آذربایجانی نخستین فیلمی بود که رو گذشته برای اهالی رسانه نمایش داده شد. فیلمی که سعی داشت تا از تنهایی ناخواسته ای که فضای مجازی برای افراد جامعه ایجاد کرده است بگوید که بازخورد تماشاگران حاکی از آن بود که آنطور که باید نتوانسته این روایت را به سرانجام برساند.

نشست خبری این فیلم با حضور کمرنگ خبرنگاران همراه شد و سوالات بیشتر مربوط فیلمنامه و کارگردانی کار بود و برخی هم از حضور نداشتن بازیگران اصلی فیلم در نشست گلایه مند بودند

سانس دوم روز پنجشنبه به «هایلایت» به کارگردانی اصغر نعیمی اختصاص داشت. فیلمی که در نظر داشت روایتی از خیانت یک زوج را به تصویر بکشد. از نکات جالب توجه در زمان نمایش این فیلم خنده مکرر حاضرین در سالن بود که نعیمی در نشست خبری بیان کرد انتظار این مسئله را داشته است.

نشست خبری «هایلایت» متفاوت از فیلم بود، حضور جمشد هاشم پور پس از سال ها در یک نشست برای اهالی رسانه اهمیت و جذابیت زیادی داشت و همه را شگفت زده کرده بود. در همین حال سخنان نعیمی در واکنش به اظهارات روز گذشته کارگردان «ابوقریب» و درگیری لفظی مینا وحید بازیگر فیلم با یکی از خبرنگاران از حواشی این نشست به شمار می آمدند.

«ماهورا» ساخته حمید زرگرنژاد، آخرین فیلمی بود که روز پنجشنبه برای خبرنگاران به نمایش درآمد. فیلمی درباره یک حادثه واقعی و تلخ از جنگ ایران و عراق که نظرات متناقضی در پایان درباره اش مطرح شد.

نشست پرسش و پاسخ این فیلم حال و هوای متفاوتی داشت و با حضور خانواده حمید آخوندی تهیه کننده درگذشته این فیلم برگزار شد و گبرلو در ابتدای نشست از حضار درخواست کرد که به ا

ین تهیه کننده ادای احترام کنند. 

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم عصر پنجشنبه با حضور در پردیس سینمایی ملت از روند برگزاری جشنواره برای اهالی رسانه به همراه ابراهیم داروغه زاده دبیر این رویداد بازدید کرد و با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات شان پاسخ داد.

*روز هشتم

سینمای اهالی رسانه در هشتمین روز نمایش فیلم ها برای خبرنگاران، با اکران فیلم «مصادره» ساخته مهران احمدی همراه بود. فیلمی که از آغاز جشنواره مورد تعریف و تمجید زیادی قرار گرفته بود.

نمایش اولین احمدی در پردیس ملت با استقبال اهالی رسانه همراه شد و بازخوردها پس از پایان فیلم حاکی از رضایت تماشاگران از فیلمی بود.

نشست خبری این فیلم هم کمتر از فیلم مورد توجه قرار نگرفت، حضور رضا عطاران، هومن سیدی و مهران احمدی باعث شده بود تا یکی از جذاب ترین و شلوغ ترین نشست های جشنواره تا به اینجا به فیلم «مصادره» تعلق داشته باشد.

شوخی های عطاران در این نشست سوژه عکاسان شد واز آن مهم‌تر سخنان احمدی در بخش پایانی جشنواره درباره آرا مردمی و چگونگی جمع آوری آرا توجه همه را به خود جلب کرد. 

«سوتفاهم» ساخته احمدرضا معتمدی، دومین فیلمی بود که در روز جمعه برای اهالی رسانه به نمایش درآمد. فیلمی که نظرات درباره آن متعدد و متناقض بود.

آخرین فیلمی که روز جمعه برای خبرنگاران نمایش داده شد، «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی بود. فیلمی که روایتگر یک معضل اجتماعی بود و بازی سارا بهرامی در نقش یک معتاد تحسین اهالی رسانه را پس از پایان فیلم برانگیخت.

نشست خبری این فیلم هم به سوالاتی درباره محتوا و موضوع فیلم اختصاص داشت. بهرامی هم درباره سختی های نقش خود برای بازی در این فیلم گفت.

*روز نهم

نهمین روز نمایش فیلم در سینمای اهالی رسانه به دو فیلم «کار کثیف» خسرو معصومی و «زنانی با گوشواره های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند اختصاص داشت. مطابق انتظار از فیلم های روز آخر و نشست های خبری استقبال زیادی از سوی اهالی رسانه صورت نگرفت.

«کار کثیف» معصومی، فیلمی اجتماعی است که به معضل بیکاری جوانان و مشکلاتی که برایشان ایجاد می‌کند می‌پردازد. نظر اهالی رسانه پس از تماشای این فیلم متناقض بود.
نشست خبری این فیلم به دلیل طولانی بودن آن با کمی تاخیر شروع شد و معصومی صحبت هایی درباره محمود احمدی نژاد بیان کرد. او همچنین در بخش دیگر این نشست بیان کرد که دوست دارد حسن روحانی با دید این فیلم عذاب وجدان بگیرد.

مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» دومین فیلم روز شنبه و آخرین فیلم جشنواره سی و ششم بود که در پردیس ملت به نمایش درآمد. فیلمی که روایتگر زندگی یک روزنامه نگار زن عراقی با زنان و کودکان سوری در کمپ های داعش است.

در این روز نامزدهای جشنواره نیز در یک نشست خبری توسط هیات داوران اعلام شد.

*روز آخر

شامگاه یکشنبه ۲۲ بهمن ماه؛ آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و پیام حسن روحانی رییس‌جمهور برپا شد.

در  این مراسم و پس از سخنرانی رییس سازمان سینمایی، از جمشید مشایخی یاد شد که در بیمارستان بستری است و پیامی ویدیویی برای جشنواره منتشر کرده بود.

از جمله حواشی آیین اختتامیه سخنان جنجالی ابراهیم حاتمی‌کیا بود که پس دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مطرح کرد.

حاتمی‌کیا پس از دریافت جایزه خود گفت: من فیلم ساز وابسته و فیلم ساز این نظام هستم.فیلمسازی هستم که افتخار می‌کنم ۳۰ سال است روی این سن می‌آیم و می‌روم و برایم تازه نیست ولی دلم می‌خواهد از بچه‌های سازمان اوج که باید واژه سربازان گمنام امام زمان را به آنها داد، تشکر کنم.

متاسفم می‌شوم از بعضی همکاران می‌شنوم که وقتی نامی مثل سازمان اوج وقتی به میان میآید از واژه‌هایی  استفاده می‌کنند که کم‌کم به آن معنا می‌دهیم.
من افتخار می‌کنم فیلمی ساخته‌ام درباره مدافعان حرم و افتخار می‌کنم برای ساخت این فیلم از عزیزی‌ مثل حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم و افتخار می‌کنم که از بچه‌های سپاه که امثال بنده را رشد دادند.
او با بیان اینکه «من بابت کارهایی که کردم شرمنده نیستم و اگر خانه سینما می‌خواهد بعدا به تشکیلات وزات کار تبدیل شود من کارآفرینی کرده‌ام و یک سال تمام توانستیم‌ عوامل  فیلم را نگه  داریم و کنار خودمان رزق به  آن‌ها برسانیم» و سپس از رضا رشیدپور انتقاد کرد و خطاب به برخی حرف‌های مطرح شده  (در برنامه هفت) گفت: کسانی‌که مثل آقای رشیدپور واژه‌هایی می‌سازند که کم‌کم در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود.
 من اعتراض می‌کنم به تلویزیون که هرچند بار می‌خواهد فیلمهای مرا پخش می‌کند ۴۰ بار پشت سرهم پخش می‌کند ولی به محض اینکه به جایی می‌رسد که باید افرادی را دعوت کند که از این‌ نوع نگاه دفاع کنند تبدیل به اپوزیسیون می‌شوند.
حاتمی‌کیا تصریح کرد: من از مسئولین شبکه سه و شیکه دو به خدا شکایت می‌برم بابت این رفتارهای زشتی که با ما داشتند. حاج قاسم سلیمانی بابت این فیلم گفت که من پای آن گریستم. و اُف بر فردی که برمی‌گردد به فیلم "به وقت شام" می‌گوید کمدی!
حاتمی‌کیا در پایان گفت: من غصه می‌خورم که اینجا (خطاب به داوران) این دوستان هیچ کدامشان نخواستند به فیلم به عنوان یک سوژه نگاه کنند. من این لجبازی را به خدا شکایت می‌برم. این نگاه، نگاه زشتی برای مملکت است.

برگزیدگان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز به شرح زیر است:

*سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: بهرام و بهمن ارک (حیوان)

*سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری: فرید ناظر فصیحی (چهارراه استانبول)

* سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی (تنگه ابوقریب)

* سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: سعید ملکان (تنگه ابوقریب)

*  سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: عباس بلوندی (سرو زیر آب)

* سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: سارا خالدی‌زاده (بمب، یک عاشقانه)

* سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: علیرضا علویان (به وقت شام، مغزهای کوچک زنگ زده)

* سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: رشید دانشمند (تنگه ابوقریب)

* سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: کارن همایونفر (به وقت شام)

* سیمرغ بلورین بهترین تدوین: بهرام دهقانی و محمد نجاریان (عرق سرد)

* سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: علیرضا زرین دست (سرو زیرآب)

* سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه: هومن سیدی (مغزهای کوچک زنگ زده )

* سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی: رضا مقصودی (خجالت نکش)

* سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن: سحر دولتشاهی (چهارراه استانبول و عرق سرد)

* سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد: جمشید هاشم پور (دارکوب)

* سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: سارا بهرامی (دارکوب)

* دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد: امین حیایی (شعله‌ور)

* سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: امیر جدیدی (عرق سرد و تنگه ابوقریب)

*سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: کامبوزیا پرتوی (کامیون) و هومن سیدی (مغزهای کوچک زنگ زده)

* جایزه ویژه هیأت داوران: فیلم فیلم بمب یک عاشقانه، به کارگردانی پیمان معادی

* سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: ابراهیم حاتمی کیا (به وقت شام)، بهرام توکلی (تنگه ابوقریب)

* سیمرغ بلورین بهترین فیلم: سعید ملکان (تنگه ابوقریب)

* سیمرغ بلورین بهترین فیلم با نگاه ملی:  سید حامد حسینی (سرو زیرآب)

* سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: هومن سیدی (مغزهای کوچک زنگ زده)

تمام عوامل فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»  به دعوت تهیه‌کننده روی صحنه آمدند تا قاب پایانی این مراسم باشند. به این ترتیب پرونده سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بسته شد.

 



نظر شما
نام:
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  
کد امنیتی:  
 
 
 
تدبیر خبر