2:10 عصر | ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ شهريور
کد خبر: 59925 تاریخ انتشار: ۱۳۹۸ شنبه ۲۲ تير - 5:42 عصر ارسال به دوست نسخه چاپی

رفتار موافقان و مخالفان حجاب افراطی است

احمد مازنی

روز بیست و یکم تیرماه در تقویم رسمی ایران روز "عفاف و حجاب" نام گذاری شد. هشتاد و چهار سال قبل، در چنین روزی مردم  ایران در مقابل استبداد رضاخانی قیام کردند و در مسجد گوهرشاد به جرم دفاع از حیثیت و عفت بانوان ایرانی به خاک و خون کشیده شدند.


یاد و نام شهیدان آن واقعه خونین را گرامی می دارم و با استفاده از این فرصت چند نکته را یاد آور می شوم: موضوع عفاف که کمتر مورد توجه قرارمی گیرد فراتر و مهم تر از حجاب است چه بسا افرادی که حجاب شان منجر به عفاف نشود، به عبارت دیگر حجاب باید مقدمه عفاف باشد. اساس اسلام سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی و احکام اخلاقی و فقهی در احکام الهی مربوط به پوشش زن نیز با این فلسفه و حکمت حکیمانه صادر شده است. زن با رعایت حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته و زمینه رشد معنوی مردان را هم در اثر حفظ نگاه فراهم می‌کند. حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تأمین کننده سعادت آدمی و منشاء قرب الهی هستند.

اگر نگوییم مهمترین لا اقل می توانیم بگوییم یکی از مهمترین منابع معتبر و در دسترس همگان در مورد حجاب کتاب "مساله حجاب" اثر استاد شهید مرتضی مطهری است که امام امت در مورد ایشان فرمودند" آثار او بی استثنا خوب و انسان ساز است" استاد مطهری واژه "حجاب" را به مفهوم پرده نشینی، مناسب نمی دانند و واژه" ستر" به معنی پوشش را مناسب تر می دانند.

چادر نماد زنان ایرانی به ویژه بانوان طراز انقلاب اسلامی است، اما پوشش زن مسلمان لزوما چادر نیست بلکه فقهاء عظام حدودی را برای پوشش زن مسلمان در مقابل نامحرم تعیین کرده اند که مراعات این حدود می تواند با هر نوع پوشش دیگری باشد. پوشش اسلامی منحصر در بانوان نیست بلکه فقها برای ستر مردان نیز حدودی را تعیین کرده اند که مراعات آن برای مردان مسلمان واجب است. مردان و زنان ایرانی عمیقا بر رعایت عفاف و حجاب باور دارند و این باور حتی در مورد چادر برای بسیاری از مردم در حکم خط قرمز است چه بسیار زنانی که در مقابل کشف حجاب رضاخانی مقاومت کردند و سال ها از خانه بیرون نیامدند.

حکومت ایران اسلامی و حجاب یا ستر یکی از احکام اسلام  و در قانون مصوب مجلس دارای ضوابط و الزامات و عدم رعایت آن مستوجب کیفر و مجازات قانونی است. هر چند بسیاری از زنان و مردان مومن نسبت به ولنگاری و هنجارشکنی برخی افراد انتقاد جدی دارند و این انتقاد ربطی به گرایش سیاسی آنان ندارد اما جماعتی که هر از چند گاهی یکی از ارزش ها را ابزار مقابله با رقیب و بالا رفتن از نردبان قدرت قرار می دهند از پوشش زنان نیز ابزاری ساخته اند برای کسب قدرت؛ بنابراین  آن چه در بعضی از تریبون ها شاهد آن هستیم به نظر می رسد بیش از آن که در دفاع از حجاب و عفاف باشد آتش تهیه انتخابات است و در ادامه همان روش همیشگی مدعیان ارزش ها تعریف می شود و زنان و مردان مومن ایرانی فریب این معرکه ها را نخواهند خورد. از سوی دیگر آن چه در برخی محافل بنام اصلاح طلبان تحت عناوینی چون حجاب اجباری و اختیاری مطرح می شود نیز  پوست خربزه ای است که اصلاح طلبان باید مراقب باشند. این طیف به نام دفاع از آزادی این مسائل را مطرح می کنند. در حقیقت آزادی در اسلام برای این است که به رشد و تعالی برسیم درحالی‌که در غرب آزادی تعریف دیگری دارد.

نکته دیگری که متذکر می شوم این است که قانون برحسب حقوق اجتماعی شکل می‌گیرد و زمانی که حجاب به عنوان قانون به یک حق عمومی بدل شد باید مورد احترام همه قرار گیرد. نفی حق عمومی به خوش آمدن یا نیامدن نیست بلکه به عنوان روشی برای اعمال نظم در جامعه تلقی می شود.

به اعتقاد من رفتار دو جریان در نفی یا تایید قانون حجاب، افراطی است و رفتار افراطیون هیچ گاه نمی تواند مبنای قضاوت قرار گیرد. معتقدم زبان ترویج یک امر قانونی و شرعی باید زبانی نرم و عالمانه باشد و زبان دفاع از قانون و نظم زبانی مقتدرانه. آنچه به عنوان حجاب قانونی مطرح می کنیم در واقع دفاع از هویت دینی جامعه است و بر اساس همان اصول و آرمانهایی است که مردم برای آنها برخاستند و مبارزه کردند. بر این موضوع نیز تاکید دارم که مراقب افراطیون در دو طیف باشیم و به جای جدال با یکدیگر گفتگو کنیم.


نظر شما
نام:
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  
کد امنیتی: