9:00 صبح | ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ خرداد
کد خبر: 61182 تاریخ انتشار: ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۰ بهمن - 9:18 عصر ارسال به دوست نسخه چاپی

مازنی: وجود ظلم، آرامش جامعه را از بین می‌برد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به ایجاد احساس بی‌عدالتی در نظام انتخاباتی یک جامعه، گفت: بزرگترین ایراد دوره‌های مختلف مجالس و دولت‌های ما این است که وقت کافی صرف اصلاح نظام انتخاباتی وآرای انتخاباتی نشده است.
 
به گزارش خبرنگار گفتگو نیوز، حجت‌الاسلام احمد مازنی در سخنرانی خود در ایام فاطمیه که در دفتر روزنامه اعتماد برگزار شد، گفت: شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در این محفل نورانی و بسیار ارزشمند در جمع عزیزانی که دغدغه ارزش‌ها، اهداف و انگیزه فاطمه و مکتب او را دارند گرد هم آمدیم  به نظرم رسید در این فرصت نگاهی به یکی از آثار تاریخی، ‌فرهنگی و علمی و سیاسی و اجتماعی باقی مانده از حضرت فاطمه زهرا(س) داشته باشیم که خطبه فدک است. از آن بزرگوار چند خطبه و سخنرانی علاوه بر جمله‌های کوتاه نقل شده و به صورت مستند به ما رسیده است که یکی از آنها خطبه‌ای است که بهانه این خطبه دفاع از فدک است و عجیب این که انگیزه، دفاع از فدک است یعنی این طور توصیف شده که حضرت فاطمه زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر مطلع شد که میراثش را به تاراج رفته می‌ببیند، به فاطمه این خبر گزارش شد که یک باغی، قطعه زمینی به نام فدک داشتید که این متعلق به خودتان بود و ارث پدری و شخصی بود این را هم مصادره کردند. این انگیزه حرکت فاطمه برای ایراد این سخنرانی شد. 
مازنی ادامه داد: اولین چیزی که این جا مطرح می‌شود که این است که حضرت فاطمه زهرا(س) روسری و چادر را برداشت و با پوشش کامل به سمت مسجد حرکت کرد، محلی که خلیفه و مهاجر و انصار گرد هم جمع شدند. گفته شده راه رفتن حضرت فاطمه زهرا(س) شبیه راه رفتن پیامبر بوده است. مرحوم مطهری در کتاب سیره پیامبر می‌فرماید از اختصاصات پیامبر ما این است که سیره او با جزئیات در تاریخ ذکر شده و به ما رسیده برخلاف سایر انبیا. شهید مطهری در مقدمه کتاب می‌فرمایند اگر قرآن نامی از عیسی مسیح نبرده بود مسیحیان حتی وجود او را نمی‌توانستند با مستندات تاریخی اثبات کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: تاریخ میلاد مسیح طبق گفته استاد مطهری یک تاریخ قراردادی است. اما در مورد پیامبر اسلام از تولد تا شهادت با جزئیات به خصوص بعد از بعثت و هجرت، موقعیت اجتماعی خاصی که پیامبر پیدا کرده با جزئیات ذکر شده است از جمله این که پیامبر چطور راه می‌رفت.این جا هم حضرت فاطمه زهرا(س) که تنها فرزندیست که از پیامبر باقی مانده، راه رفتنش به  صورت طبیعی شبیه راه رفتن پیامبر است.
وی یادآور شد: ‌می‌گویند حضرت فاطمه(س) با همین شکل به سمت مسجد رفت و پرده‌ای بین او و مردان حاضر در محفل انداختند و حضرت سخنرانی کردند و با جزئیات توضیح دادند. اما آن چه مهم است این است که انگیزه حرکت برای سخنرانی او، فدک است. کسی که با انگیزه فدک حرکت می‌کند طبعا ابتدای سخنشان باید بگوید چرا ارث پدری من را به تاراج بردید و به ما نمی‌دهید، این که بیت المال نیست مصادره کنید، این مال شخصی است به من برگردانید. اما برخلاف آن چه درباره انگیزه حضرت فاطمه (س) مطرح شده بیان فاطمه و رفتاری که ایشان می‌کند بیان ورفتاری است که فدک در دستور کار اولیه او قرار ندارد بلکه در انتهای کلام پس از بحث های فراوان از مبانی، احکام، اخلاق و ارزش‌های الهی با بیان استدلالی فلسفه اینها را بیان می‌کند و بعد صحبتی راجع به فدک می‌کند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: این مهم است که هر چند عامل انگیزشی برای فاطمه، حسب ظاهر دفاع از یک حق شخصی است اما او در عمل از یک حق بزرگتری که حق جامعه، حق قرآن، اسلام، خدا و مردم است دفاع می‌کند و ارزشهای الهی، انسانی که باید در جامعه مراعات شود را در اولویت قرار می‌دهد و به تفصیل بیان می‌کند. شروع سخن حضرت فاطمه(س) در این خطبه با حمد خداست با زیباترین شکل. خدا را توصیف می‌کند حمد و شکر خدا می‌گوید و بعد شهادت به رسالت خاتم‌الانبیا محمد(ص) می‌دهد. وقتی که به این قسمت می‌رسد با این تعبیر که راوی می‌گوید با حمد و ثنای الهی سخنش را شروع می‌کند و به این قسمت می‌رسد که فاطمه آهی کشید و جمعیت گریه کردند. صدای گریه مجلس را پر کرد و غوغایی به پا شد، بعد آرام شدند، حمد خدا گفت و به نام پیامبر رسید، باز هم جمعیت دوباره به فضای اشک و ناله برایدفقدان پیامبر برگشت.
وی همچنین گفت: حضرت فاطمه این طور تعریف می‌کند که پیامبر در شرایطی آمد که جامعه در سراشیب سقوط اخلاق، انسانیت و معنویت بود و شما را از کنار گودال‌های آتش نجات داد، دست شما را گرفت و آزاد کرد و نجات داد. توصیف می‌کند که چه بودید و چه شدید و پیامبر برای شما چه کرد. از رحلت پیامبر می‌گوید و بعد به تفصیل راجع به قرآن به عنوان امانتی که از پیامبر باقی مانده سخن می‌گوید به عنوان عامل وحدت جامعه. قرآن شناسی در این خطبه و کلام حضرت فاطمه (س) بسیار مفصل و ادبیات ویژه خاص حضرت فاطمه (س) است.
حجت‌الاسلام مازنی با اشاره به خطبه حضرت فاطمه(س) افزود: راوی می‌گوید که روی سخنش با مردم است یا خطابش به امت یا همه انسان‌هاست یا خطابش به جمع  حاضر است که باقی مانده 23 سال زحمت پیامبر  و ماحصل تلاش  پیامبر از مدینه فاضله، از حکومت، اخلاق پیامبر و تلاش او هستند. اینها را به عنوان کسانی که محور تحقق امر الهی، وحی خداوند و حاملان دین خدا و وحی خدا هستند معرفی می‌کند و می‌گوید بار سنگینی که پیامبر کنار گذاشته روی شانه‌های شما امت و مردم است. در این بخش 20 مورد از احکام، اخلاق، مسائل فردی، اجتماعی را بیان و توضیح می‌دهد و در مورد هر کدام با فلسفه آن بحث می‌کند. فلسفه احکام الهی، اخلاق و ایمان را بیان می‌کند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: این 20 مورد، اولین موردش ایمان است. اینطور توضیح می‌دهد که ایمان را خداوند برای چه قرار داده است، برای چه درخواست ایمان از مردم کرده است؟ برای این که انسان‌ها از نجاست شرک تطهیر شوند. شرک انسان‌ها را نجس می‌کند، شرک عین نجاست است، شرک انسان‌ها را از فضای انسانیت و روح الهی و خدایی انسان دور می‌کند و خداوند، ایمان را برای نجات انسان از شرک قرار داده است. دومین موردی که بیان می‌کند در مورد نماز است. خداوند نماز را واجب کرده بر شما که شما از حس تکبر منزه بشوید. چون انسان یک قدرت عجیبی در درونش است که احساسی که در مورد خودش می‌کند این احساسی که در انسان است ممکن است باعث شود مانند فرعون احساس خدایی کند. مهم این است که این ویژگی در انسان است و اینطور هم نیست که خداوند برای فرعون یا طاغوت‌های غیر مسلمان قرار داده باشد، نه این گونه نیست حتی کسانی که در آن محفل و مجلس مخاطب  فاطمه هستند و روی منبر پیامبر نشستند. ممکن است در این موقعیت قرار بگیرند که از آنها یک فرعون به جامعه تحویل داده شود. 
مازنی یادآور شد:‌ممکن است جامعه‌ای که با عنوان جامعه پیامبر و مدینه نبی، جامعه نبوی، فاطمی، علوی، حسینی باشد، سرشار از ظواهر دین باشد اما همان جامعه گرفتار کبر و احساس خود برتربینی و فرعونیت باشد. قرآن یکی از نشان‌ه های تفرعن را استخفاف مردم، کوچک کردن و تحقیر انسان‌ها می‌داند، وقتی مردم توسری خور شدند و کوچک شدند از فرعون تبعیت می‌کنند. فاطمه می‌گوید خداوند نماز را قرار داده است که شما فرعون نشوید. کبر هم از یک امر شخصی و درون خانواده شروع می‌شود تا به رهبران جامعه و کسانی که یک امت را اداره می‌کنند، می‌رسد. اگر دیدید گرفتار این احساس شدی که خودت کسی شده‌ای به نماز پناه ببر. از اوج یک امر معنوی یعنی عبادت  و نماز بلافاصله به پایین‌ترین سطح نیازهای بشری یعنی امر اقتصادی و دستگیری و کمک به نیازمندان و پر کردن خلاهای ناشی از فقر و انفاق می‌آید که به معنی پر کردن شکاف‌ها و خلاهایی است که بین فقر و غنا ایجاد می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: خداوند زکات را برای این قرار داده که نفس‌ها تزکیه شوند. چرا اسمش را زکات گذاشته؟ شما پول می‌دهید یعنی وقتی از پول می‌گذرید یک حس معنوی در درون شما ایجاد می‌کند. یک آرامش معنوی ایجاد می‌کند، تزکیه می شوید، اسمش را زکات گذاشتند، نگفتند پرداخت مال و پول. زکات، دل‌ها، روان‌ها و ذات انسان‌ها را تزکیه می‌کند. اصلا فلسفه بعثت انبیا تزکیه  است. زکات خیلی با نماز فرق نمی‌کند. در اوج آرامش، امام علی دست فقیر را در نماز می‌بیند که به سوی  او دراز شده و انگشترش را اشاره می‌کند و همان  جا در حالت رکوع زکات می دهد. یعنی تزکیه به عبادت  و تزکیه نفس برای زکات در یک راستا قرار دارند و در یک مسیر تعریف می شوند. خاصیت دیگر زکات که بیان می‌شود این است که تصور نکنید اگر زکات دادید پولتان کم می‌شود  این باعث رشد و نمو روزی شما می‌شود. وقتی دست دهنده داشته باشید خداوند به دارایی و زندگی و خانواده شما ودریافتی‌های شما برکت می دهد.
مازنی خاطرنشان کرد: بعد می‌فرمایند روزه باعث می‌شود حالت اخلاص در شما تثبیت شود. چون فلسفه تمام احکام این است که ما به خدا نزدیک بشویم. مراد از احکام صرفا فقهی نیست احکام فقهی، اجتماعی، حکومتی. اخلاقی ، عرفانی...  هست. اگر اعمال برای خدا نباشد،  امام می‌گویند کتاب اخلاق می‌نویسند اما خودشان  بداخلاق هستند. شما الان در جامعه یک وضعیتی را شاهد هستید که انسان‌ها، با ادبیات  بسیار وقیح  و ادبیاتی که از آن تعبیر به فحشا می‌شود، با دیگران و مخالفانشان حرف می‌زنند اما روی خودشان نام چاقوکش و اراذل و اوباش نمی‌گذارند. اگر کسی به اینها بگوید شما جزو اراذل و اوباش هستید ناراحت می‌شوند. اما دهان‌های مبارکشان را که باز می‌کنند از این دهان‌ها عین نقل و نبات، فحش، ناسزا و تعبیرات زشت به جامعه منتقل می‌شود. 
وی در ادامه گفت: یک بار امام علی شاهد بود که یارانش در نبرد صفین  حرف نامربوط به سپاه معاویه زدند. حضرت فرمدند من دوست ندارم یارانم مشهور به آدمهایی شوند که فحش می‌دهند. خداوند در قرآن خطاب به حضرت موسی وبرادرش هارون می‌فرماید به فرعونی که مظهر استکبار، استخفاف و استبداد است و خود را خدا می‌داند، فحش وناسزا نگویید .
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: طی اتفاقاتی که چند سال اخیر رخ داد، در مجلس گفتم شرایط را برای اعتراض مدنی مردم فراهم کنید. همه اغتشاشگر و مخرب نیستند اما به یک امر اجتماعی و قانونی اعتراض دارند. یکی از دوستان از همکاران ما گفتند این چه حرفی است؟ با این آدم‌ها نباید با ادبیات مدنی سخن گفت. باید فلان کار کرد و فلان برخورد را کرد. این ادبیات اختصاص به یک جمع و جریان ندارد ولی یک جمعی الان در جامعه ما به این رفتار و گفتار شهرت  پیدا کردند و این رفتار و گفتار را از عرصه خصوصی و جلسات  محدودی که داشتند به شبکه‌های اجتماعی آوردند که آن ادبیات شایسته نیست. به بهانه دفاع از شهدای عزیز ما، به بهانه مخالفت با یک رفتار یا یک جمع هنرمند وقیح ترین سخنان را به هنرمندان، به زنان و مردان هنرمند می‌گویند. این ادبیات ناشی از چه چیزی می‌تواند باشد؟
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: وقتی به بیان فاطمه مراجعه می کنیم می‌گویند ایمان برای این است که پاک شوید، نماز  برای این است، زکات برای این است. ادبیات و رفتار شما باید برای خدا باشد. حضرت فاطمه می‌فرماید هر کس در رابطه با خدای خودش خالص باشد خداوند نیز سرنوشت خوب برایش نازل می‌کند. ما راه را گم کردیم، هدف را هم گم کردیم، خداوند کمک کند راه و هدف را پیدا کنیم. این مجلس و این خطبه راه و هدف را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه حج برای استحکام بنای دین است و ائمه (ع) روی حج خیلی تاکید داشتند، گفت: چندین ساعت بعد از ضربه خوردن امام علی تا زمانی که حضرت زنده بودند یک وصیت مکتوب دارند که نوشته می‌شود. آن وصیت چیزی شبیه این بیان حضرت فاطمه است که فلسفه احکام را بیان می‌کنند. به هر چیزی می‌رسید خدا را در نظر بگیرید و بر ضرورت خلوت نبودن خانه خدا استدلال می‌کند. بعدها ائمه می‌گفتند زکات بدهید، صدقه بدهید، به افراد پول بدهید که به مکه بروند تا ایام حج خانه خدا خالی نباشد. آن جا محل عبادت اجتماعی و حضور اجتماعی امت است. حضرت فاطمه می‌گوید حج برای تقویت دین است.
مازنی با بیان اینکه خداوند بنای محکم عدالت و عدل را برای آرامش دل‌ها قرار داده، ادامه داد: در مورد نماز، روزه، زکات وقتی گفته می‌شود اینها برای انسان مایه آرامش هستند، پذیرفتن آن و درکش امر راحتی است. اما عدل چه رابطه‌ای با آرامش دل‌ها دارد؟ فراموش نکنید فاطمه آمده است از یک حق شخصی دفاع کند اما یک اصل اجتماعی را در جامعه بیان می‌کند. اگر این اصل اجتماعی در جامعه محقق شود، اگر جامعه بر مدار عدل اداره شود، اگر عدالت در همه شئون جامعه محقق شود، حق شخصی افراد هم به آنها می‌رسد. اما مسئاله این نیست که فقط بخواهد بگوید اگر درجامعه عدل باشد، رفاه صورت می‌گیرد و افراد به حق شخصی شان می‌رسند. بلکه می‌گوید عدل مایه آرامش دل‌هاست و آرامش روانی درجامعه ایجاد می‌کند. 
وی یادآور شد: جمله‌ای را از مارکس نقل می‌کنند که  گفته احساس روانی فقر از خود فقر خطرناک‌تر است. یعنی احساس روانی فقر، فساد و ناکارآمدی از خود فقر و فساد و ناکارآمدی خطرناک‌تر است. احساس روانی این که گوش شنوایی در این جامعه نیست از خود ناشنوابودن مسوولان آن جامعه خطرناک‌تر است. احساس روانی این که ما نمی‌توانیم اعتماد کنیم از اصل بی‌اعتمادی خطرناک‌تر است. احساس روانی این که هیچ چیزی سرجای خودش نیست خطرناک است، ممکن است همه چیز سر جای خودش باشد اما مردم احساس کنند در یک نقطه‌ای به آنها دروغ گفته شده و احساس ناامنی ‌کنند. این حس ناامنی را حضرت فاطمه به زیبایی توصیف کردند گفتند عدالت که نباشد، امنیت نیست و امنیت که نباشد، آرامش نیست و آرامش که نباشد دلخوشی نیست. این نماینده مجلس ادامه داد: فرض کنید شما دارا هستید اما احساس روانی دارایی ندارید، احساس درونی خوشی ندارید و این آدم‌ها را دچار مشکلات روانی، افسردگی و بی‌اعتمادی می‌کند. نمی‌توانید به همدیگر اعتماد کنید. این اصل را حضرت فاطمه بیان می‌کند و قرآن هم این تعبیر را دارد و بر عدالت تاکید می‌کند. حضرت امیر (ع) می‌فرمایند که احسان یعنی بخشش اما عدل یعنی انصاف. در عهدنامه مالک اشتر، امام علی (ع) یکی از مسئولیت‌های اجتماعی حکومت مالک را رعایت انصاف در مورد خدا و در مورد مردم می‌داند و می‌گوید از جانب مسوولان  نزدیک به خودت نسبت به جامعه و نسبت به خدا انصاف را رعایت کن. عدل در اینجا به مفهوم عدالت خدا نیست. عدل خداوند به عنوان یکی از صفات خداوند به جای خودش است. این جا بحث عدالت اجتماعی است، یعنی جامعه احساس کند عدالت برقرار است، جامعه احساس کند هر چیزی سر جای خودش است، جامعه احساس کند حتی در مورد دشمن رعایت انصاف می‌شود، این باعث آرامش می‌شود.
مازنی تاکید کرد: اما اگر انصاف رعایت نشود، اگر شما شاهد جامعه‌ای باشید که احساس روانی مردم این باشد که شایسته سالاری در آن جامعه رعایت نمی‌شود، احساس می‌کنند اگر کسی در صف بایستد آن چه حقش است در نوبت خودش به او نمی‌رسد، احساس می‌کنند اگر قانون را مراعات کنند و قانون را عین تحریم‌ها دور نزنند  به هدفشان نمی‌رسند و کسی در این جامعه برنده است که صف را دور بزند و در صف قرار نگیرد. اگر احساس کنند آن کسی در جامعه برنده است که قانون را دور بزند، که پارتی داشته باشد، که لابی‌من قوی باشد، که کسی را برای سفارش او داشته باشد، این جامعه دیگر احساس امنیت نمی‌کند. در این صورت آدم‌های خوب به عنوان بچه مثبت‌هایی که خوب درس می‌خوانند، خوب کار می‌کنند. می‌گویند کسی موفق است که همه دارایی‌هایش را جمع کند و با دور زدن قانون در یک مسیر سرمایه گذاری کند و پولدار شود. اینها همیشه برنده هستند حتی احتمالا در صف انتخابات.
این نماینده مجلس با هشدار نسبت به ایجاد احساس بی‌عدالتی در نظام انتخابات یک جامعه گفت: بزرگترین ایراد بر دوره‌های مختلف مجالس ما و دولت‌های ما وارد است که وقتشان و وقتمان را صرف اصلاح نظام انتخاباتی وآرای انتخاباتی نکردیم. اگر این احساس وجود داشته باشد که کسی می‌تواند موفق بشود که رابطه‌ای داشته باشد و کسی که خارج از سیستم بتواند کارش را پیش ببرد خطرناک است. اگر از نظام انتخابات گرفته  تا بیماری که در بیمارستان دنبال تخت می‌گردد باید رابطه و پارتی داشته باشد در این صورت این جامعه اگر بخواهد وارد عرصه قدرت بشود یا باید خیلی اهل گذشت و ایثار و فداکاری و به تعبیر خود بنده انتحار باشد و دست به خودکشی بزند یا خیلی از فضا پرت باشد. این جامعه احساس امنیت نمی‌کند و فکر می‌کند معلوم نیست من وارد سیستم بشوم حقم رعایت بشود. جامعه‌ای که اگر کارش به دستگاه قضایی بیفتد احساس امنیت نکند که مر قانون درباره او مراعات می‌شود دچار مشکل می‌شود.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: به تعبیر حضرت فاطمه وقتی جامعه احساس عدالت کند احساس آرامش درونی دارد. جامعه‌ای که احساس کند برای این که پای کسی را از روی پای خودش بردارد باید صدتا سوال کند، احتیاط کند آرامش ندارد. تعبیر مولا علی (ع) این است که می‌گوید بارها از پیامبر شنیدم که امت ضعیفی که نتواند  بدون لکنت از غنی، حق خود را بگیرد، تقدس پیدا نمی کند. ظلم وقتی در جامعه باشد آرامش از بین می‌رود. ممکن است منابع و سرمایه زیاد باشد، سطح رفاه هم بالا باشد اما برابری، عدالت و مساوات حداقل به لحاظ روانی احساس نمی‌شود. وقتی احساس نشود که انصاف در جامعه است آن جامعه از نظر روانی دچار مشکل می‌شود. بیاییم با حضرت فاطمه میثاق ببندیم که هم در مورد خودمان و هم در مورد اعضای خانواده، دوستان، اقوام و هم‌حزبی‌ها، همسایگان، غریبه‌ها، احزاب مخالف، جناح مخالفمان و حتی در مورد دشمن مراعات انصاف را بکنیم.
مازنی خاطرنشان کرد:‌ اگر جامعه احساس کند که با دوستان مروت، با دشمنان مدارا می‌شود و جامعه با این دو اصل اداره می‌شود یا احساس کند اطرافیان حکومت نسبت به مردم انصاف را رعایت می‌کنند، جامعه احساس می‌کند بین گروه‌های مختلف مردم هیچ تفاوتی در نگاه دستگاه قضایی، امنیتی، اطلاعاتی، قوه مقننه و قوه مجریه نیست. این احساس وقتی در جامعه باشد کسی اگر متهم امنیتی بود، مجرم امنیتی بود، قاتل بود می‌دانند بیش از حدی که خدا برای او تعیین کرده با او برخورد نمی‌شود. در این جامعه آرامش روانی ایجاد می‌شود. برعکس آن بدترین چیز ظلم در جامعه است، وقتی ظلم باشد این آرامش از بین می‌رود.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: امام راحل می‌فرمود اگر کسی محکوم به اعدام است یک پاسدار حق ندارد یک سیلی به او بزند، اگر سیلی بزند آن محکوم به اعدام هم حقش است به آن پاسدار سیلی بزند. در همه بخش‌های جامعه اصل انصاف و عدل را مبنا قرار بدهیم. در آن صورت جامعه احساس آرامش می‌کند و سطح رفاه و آرامش بالا می‌رود، میزان افسردگی‌ها کاهش پیدا می‌کند، حتی اگر در آن جامعه فقر باشد. ما سخت‌ترین دوران جنگ را پشت سر گذاشتیم، تلخ ترین دوران حبس بعد انقلاب را پشت سر گذاشتیم، تلخ‌ترین دوره تحریم‌ها را در طول این 40 سال پشت سر گذاشتیم، اما وقتی جامعه احساس می‌کرد از بالاترین سطح تا پایین‌ترین سطح همه به همدیگر راست می‌گویند و صداقت در گفتارشان است یعنی همان عدل. دروغ ظلم است و صداقت عدل است. مردم ناراحت نبودند، احساس می‌کردند اگر نیست برای همه نیست، تبعیض وجود نداد و شایسته سالاری حاکم است. عدالت باعث می‌شود مردم نسبت به هم احساس درونی مثبتی داشته باشند که قانونگذاری، نظارت، اجرای قانون، توزیع منابع، قضاوت، رسیدگی به پرونده‌ها به صورت عادلانه است و در مورد مخالف و دشمن رعایت انصاف می‌شود. نباید به متهمان فساد فحش داد، متهم است باید به پرونده‌اش رسیدگی و متناسب با آن مجازات شود اما از این بیشتر ظلم است. 
این عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به هجمه‌ها نسبت به وزیر امور خارجه گفت: به نظر عده‌ای وزیری حرف خارج از قاعده‌ای گفته، خب تذکر بدهید. متاسفانه شاهد نوعی از تذکرهای زنجیره‌ای بودیم که مایه اشمئزاز در پارلمان، نظام  نظارتی و قانونگذاری کشور است. مثل کسی که سیر خورده، دهانش بو می‌دهد و کیف می‌کند و فکر می‌کند همه باید کیف کنند. انصاف را باید در مورد دیگران رعایت کرد.
 
وی یادآور شد: این قانون طلایی که در دنیا مطرح است از امام علی (ع)  و امام سجاد است که آن چه برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسند و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران نپسند. اینها اگر در جامعه مراعات شود آن وقت جامعه مرفه می‌شود، نظام‌های طبقاتی از بین می‌رود، شایسته سالاری حاکم می‌شود و جامعه احساس آرامش روانی می‌کند؛ حتی اگر در فقر باشند، احساس دارایی و رفاه می‌کنند. اما اگر جامعه به لحاظ ظاهری در رفاه باشد اما احساس روانی آن باشد که حقش بیش از این است و جایی که الان قرار دارد جای خودش نیست و یکی دیگر در جای دیگری قرار گرفته یعنی هیچ چیز سر جای خودش نیست و این احساس شود، این احساس جامعه را از درون نابود می‌کند. 


نظر شما
نام:
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  
کد امنیتی: